Terminaler
I den moderne periode er kombiterminaler hvor trailere, veksellad og containere nemt kan flyttes fra tog til lastbil meget brugt.
I Danmark har vi flere gode eksempler på størrelse og hvad de skal kunne;
- Hirtshals - fortrinsvis påtænkt til trailere. 1 læssespor
- Aarhus - fortrinsvis påtænkt til containere. Flere læssespor
- Esbjerg - fortrinsvis påtænkt til containere. 2 læssespor
- Taulov - påtænkt til trailere, veksellad og containere. Flere læssespor
- Padborg - påtænkt til trailere, veksellad og containere. Flere læssespor
- Tåstrup - påtænkt til trailere, veksellad og containere. Flere læssespor
Men hvad så i model?
I model afhænger størrelse jo ofte af plads til rådighed. I vores forening tænker vi ikke plads, men mere hvor passer hvad ind. Og hvad skal en kombiterminal i model kunne håndterer? Her nogle tanker i den forbindelse;
- skal den ligge i forbindelse med en anden station (som Esbjerg)
- skal den være selvstændig og have eget indkørselsspor fra et hovedspor (som Taulov)
- skal den være en mindre udgave (som Hirthals)
- skal den være mellemstor (som Aarhus)
- skal den være rigtig stor og omdrejningspunkt (som Taulov)
- skal den kunne tage heltog op til 4,5 m
- skal den kunne tage heltog op til 3 m
- de store containerkraner bruges nærmest ikke mere i Danmark
- det er mest reachstackers der bruges
Større terminal
En større terminal ved en dobbeltsporet strækning.
Her er udtræksspor, flere læsseveje og flere opstillingsspor for opbygning af tog i forskellige retninger.
Mindre terminal
En mindre terminal beliggende ved en enkeltsporet strækning.
Her er et spor med læssevej.
Terminal afhængig af en station
En mellemstor terminal, der dog er afhængig af en station som kan føde de mange spor.
Her er 2 spor med læssevej, flere opstillingsspor og flere indkørselsspor.