Epoker - tidsperiode inddelt i år

I dansk modeltog er tiden inddelt i epoker.

I oversigt ser det således ud;

Epoke IVc - 1980-1990

Jernbanenettet har i store træk sit nukendte udseende. Stats- og privatbaner moderniserer med nye tog

Highlights fra perioden;

1980-1986

-

Albani lejer 3 stk DSB Hbis vogne til transport af ØL og mineralvand

1984

-

En del GS vogne ombygges til Litra Gkks, i alt 370 stk

1985

-

DSB køber i Holland 100 st lukkede Litra Gbs

1985

-

Århus Oliefabrik udrangerer deres tankvogne

1985

-

Dansk-Norsk Borregaard A/S udrangerer deres to sidste ZE vogne. I 1971 blev hovedparten udrangeret

1985

-

Kosan Gas A/S ændres til Primegaz

1985

-

Renovadan System Transport A/S køber 8 tankvogne fra Shell. De udrangeres i 1988

1986

-

7 stk MR togsæt indsat som Englænderen mellem København og Esbjerg

1986

-

Dansk Esso A/S udrangerer deres tankvogne. Dansk Statoil overtager vognene og udrangerer dem i 1990-92

1986

-

De sidste tankvogne fra Kuwait Petroleum 1984-86, tidligere Guld Oil A/S indtil 1984, udrangeres

1987

-

OHJ køber DSB MX 1009 (OHJ MX 102)

1987

-

BP Olie-kompagniet A/S udrangere i 1983 en del af deres tankvogne og i 1987 udrangeres stort set de sidste. Benzindivisionen blev i 1985 solgt til Q8

1987

-

Carlsberg udrangerer stort set alle deres godsvogne

1988

-

Kuwait Petroleum A/S udrangerer deres sidste 3 tankvogne

1988

-

Lollandsbanen (LJ) køber DSB MX 1031 og 1033, lakeres orangerød i 1990. I drift til 2005 og solgt til STAB TMX i 2006

1988

-

Tuborg Bryggerierne A/S udrangerer de sidste ZB hvide ølvogne

1989

-

Superfos ændres til Kemira

1989

-

IC3 togene begynder at køre

1990

-

MA lyntogene tager ud af drift den 15. februar

Epoke Va - 1990-2001

De faste forbindelser over Øresund og Storebælt binder jernbanenettet sammen.

Elektrificeringen er i gang men går efterhånden i stå.

Togsæt begynder at dominerer trafikken.

Highlights fra epoke Va

1990

-

DSB IC3 MFA-MFB indføres, 92 togsæt bygges frem til 1998 og 4 let brugte købes i Sverige. I alt råder DSB over 96 togsæt

1990

-

50 stk 4 akslet Eaos vogne bliver lejet fra AAE til DSB

1990

-

DDSF – De Danske Spritfabrikker A/S udrangerer deres sidste ZE tankevogne, som måtte befordre Ethylalkohol

1990

-

Kombidan Amba køber 25 stk DSB Sgmns. I 2001 kommer de til Railion. De udrangeres i 2004

1991

-

De sidste DSB MX hensættes

1991

-

Lollandsbanen (LJ) køber DSB MX 1043 og MX 1004. MX 1043 udlejes til VLTJ i 2000-01 og i 2009 ændres denne til RTOG M36. MX 1004 sælges i 2006 til STAB MX 1004

1991

-

Skagensbanen køber et ”Marcipanbrød” af Lollandsbanen

1991

-

Dansk Sojakagefabrik A/S udrangerer de sidste tankvogne, en stor del forsvandt i 1987. Ligeledes i 1975 udrangerede de et stort antal ZE vogne

1992

-

Skagensbanen køber MX 1041 af DSB og yderligere OHJ MX 1038 i 1994. Fra 1991-1994 steg godsmængden fra 1600 tog til 72000 ton i fiskemel i containere

1992

-

DSB APO prototype lyntog tages ud af drift og sælges 1995 til Iran

1992

-

Post- og Telegrafvæsenet fra 1996 Post Danmark, køber af DSB 14 vogne, Pbm og P. De udrangeres i 1998

1993

-

E vognene begynder at blive omlitreret til Es vogne og udrangeres omkring 1999

1994

-

Skagensbanen anskaffer OHJ MX 1038 (M10) og en Köf III (SB T 52)

1994

-

Dansk Ammoniakfabrik udrangerer deres sidste tankvogne til befordring af ammoniakvand. De var baseret på ZW vognene

1994

-

Dansk Shell A/S udrangerer deres sidste tankvogne. En stor del forsvandt i 1989

1994

-

De forste DSB IR4 ER tog bliver sat i regional drift, kom hurtigt over i fjerntrafik

1995

-

De sidste DSB MY hensættes, en stor del er allerede solgt

1995-1997

-

MR moderniseres, hastigheden øges til 130 km/t, de males hvide og røde

1995

-

Stora Papyrus Dalum A/S (Maglemølle Papirfabrik i Næstved) lejer 59 DSB Hbis vogne. De udrangeres i 2001

1996

-

De forste af 25 stk DSB MK rangerlokomotiver kommer i drift

1997

-

Lollandsbanen indsætter MF-sæt

1997

-

Kalundborg Autotransport ombygger 6 stk Ks vogne til 2 stk Laados sammenbygget vogne, til transport af køretøjer. De udrangeres i 2003

1997

-

Special Waste System lejer til 1999 5 DSB Hbis vogne til transport af kemikalier

1998

-

Iran køber et antal styrevogne ADns og ABns

1999

-

DSB EG 13 stk anskaffet som godslokomotiv til kørsel mellem Malmø – Padborg, samtlige EG overgår til Railion i 2001

1999

-

De fleste DSB MZ III hensættes

2000

-

DSB ET Øresundstog, primær drift Helsingør – København H - Malmø

2000

-

DSB Desiro MQ, 3 togsæt lejes og indsættes på Svendborgbanen. I 2002 ankommer yderligere 12 togsæt i blågrå design

   

Epoke Vb - 2001-2007

Begyndende liberalisering af jernbanetrafikken. Kun et par jernbaneoverfarter til overs.

DSB bliver selvstændig virksomhed

EG lokomotiver indføres

Øresundsbroen indvies

IC4 bestilles hos AnsaldoBreda

DSB gods bliver til Railion Denmark A/S

Highlights fra perioden;

2001

-

DSB Gods bliver til Railion og senere DB Schenker Rail, stykgodstransporten nedlægges. DSB traktor ”Köf”, en del DSB EA, alle DSB EG, DSB Mziv og MK overgår til Railion. De sidste DSB MT og MH forsvinder

2001

-

Ejerskabet af Lille Nordbanen og de 5 tidligere privatbaner overgår til Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL A/S)

2001

-

Nordjydske Jernbaner (NJ) opstår ved en fusion mellem Hjørring Privatbaner (HP) og Skagensbanen (SB). Man køber OHJ MX 1009 (NJ M11)

2002

-

DSB lejer dobbeltdækker vogne litra B, Bk, og ABs

2002

-

Nordjydske Jernbaner køber DSB MY 1146 (NJ M17)

2002

-

Lollandsbanen køber DSB MY 1153, den bliver til M 38 og sælges igen i 2007 til Contec MY 1153

2004-2005

-

Iran køber et antal styrevogne Adns og Abns

2003

-

Arriva over kørslen på strækninger i Jylland og MR togsæt ommales delvis i Arriva farver

2003

-

BP Gas A/S udrangerer alle deres gas tankvogne

2003-2005

-

DSB IR 4 ER ommales til gråblå design

2003-2007

-

DSB IC3 MFA-MFB ommales i gråblå design

2004

-

Primagaz A/S sælger deres 5 boogietankvogne til Jagd Trading, som udrangeres i 2005

2005

-

Dsb MR ommales til gråblå design

2005

-

Nordjyske Jernbaner indsætter 9. januar 4 Siemens Desiro togsæt på Skagensbanen. 2 togsæt kommer til i februar og 2. april kommer flere nye tog på Hirtshalsbanen

2006

-

DSB EA, DSB ME og enkelte DSB ABns bliver folieret i blå

2006

-

Pragtoget stopper ved køreplansskifte og ICE-TD overtager løbet. Der køres dog kun til Berlin. Fra København H udgår et andet løb som kobles i Hamburg HBF

2007

-

DSB ML Regionaltog udrangeres og Lokalbanen A/S indsætter Lint togsæt. ML ophugges i 2010

2007

-

Railion Danmark A/S bliver omdøbt til Railion Scandinavia A/S

2007

-

De første BR185 indsættes i drift. De er udstyret med dansk/svensk ATC og tysk indusi

Epoke VI - 2007-

ERTMS vælges som fremtidens signalsystem i Danmark.

Udenlanske selskaber kommer rigtigt i spil hvad angår den gennemkørende godstrafik.

Enkelte selskaber mister licens til kørsel i Danmark, hvilket giver øget trafik fra andre selskaber.

Dobbeltspors udbygning mellem Vojens og Vamdrup i 2014/2015, gør at godstog omledes via Esbjerg-Tønder-Niebüll. Mellem Tyskland og Esbjerg indsættes tyske Ludmilla.

Highlights fra perioden;

2008-DSB IC4 MG sat i drift mellem København H og Aalborg som lyntog
2008-Nordjydske Jernbaners YM, YP, MX´ere M9-11 (sælges til Contec) og MY M17 (sælges til CFL) udtages af drift
2008-Hectorrail indsætter de første BR241 i transitgodsdriften via DK
2009-De sidste Bn, Bnoi og ABns udrangeres
2009-Enkelte DSB IR4 ER og alle ET togsæt overdrages til DSBFirst

2009

-

Railion Scandinavia A/S bliver omdøbt til DB-Schenker Rail Scandinavia A/S

2009

-

Regionstoget A/S opstår ved fusion mellem Vestsjællands Lokalbaner A/S, Østbanen A/S og Lollandsbanen. Selskabet råder over rangertraktorer, 3 MX, 13 MF sæt og 16 Lint sæt

2010-2011

-

MK, MZ og Köf ved DB-Schenker Rail Scandinavia A/S får påmonteret DB kiks

2010

-

De første litra EG ved DB-Schenker Rail Scandinavia A/S får påmonteret rød folie i DB look

2010

-

DSB IC4 MG sat i drift mellem Århus og Esbjerg

2011

-

Hectorrail indsætter yderligere 2 stk BR241 lokomotiver i transitgodsdriften via DK. Således har Hectorrail nu 12 lokomotivertil transitdriften

2012

-

DSB IC2 MP sat i drift mellem Kolding og Vejle

2012

-

TX-Logistik indsætter de første BR185 lokomotiver i drift. Disse er udstyret med dansk/svensk ATC og tysk indusi

2014

-

Alle DB-Schenker litra EG har nu fået påsat rød folie. EG3104 og EG3112 er de sidste der får rød folie i 2014

2014

-

TX-Logistik indsætter yderligere 2 stk lokomotiver, således har TXL nu 6 lokomotiver i drift med dansk/svensk ATC og tysk indusi

2014

-

I juli indsættes BR232/233 Ludmilla til at køre godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg. Godstog køres Esbjerg-Fredericia af MZiv

2014

-

5-9 august indsættes TMZ1419 til at trække Hectorrail godstog og MY1134+MX1008 til at trække TXL godstog mellem Padborg og Kolding

2014

-

5-9-august trækkes alle DB-Schenker godstog at CFL MY/MX, NEG MZIII og DB-MZiv mellem Padborg og Taulov/Fredericia

2014

-

CNL nattog indstilles ved køreplansskifte efterår 2014

2015

-

I juli indsættes BR232/BR233 Ludmilla til at køre godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg. Godstog Esbjerg-Fredericia køres af MZiv

2015

-

Hectorrail indlejer MY1154, MZ1419 og NOB 245 204 til at trække deres godstog mellem Padborg og Taulov

2015

-

I september indsættes BR232/233 Ludmilla til at køre enkelte godstog på strækningen Hamborg via Tønder til Esbjerg grundet broarbejde ved Rendsborg. Godstog køres Esbjerg-Fredericia af MZiv.

2015

-

TXL mister deres sikkerhedscertificering i DK og al kørsel med TXL materiel indstilles.

2015

-

EC med ICE-TD fra Aarhus til Hamborg/Berlin indstilles ved køreplansskifte 12 december

2016

-

DSB opgiver drift med IC2 og udrangerer alle sæt

2016

-

DB-Schenker Scandinavia A/S bliver omdøbt til DB-Cargo Scandinavia A/S

2016

-

CFL MY1146 trækker den 14 oktober DSB ME1528 og ME1533 fra Aarhus til København i nyt rødt DSB look

2017

-

DSB ME1536 trækker den 30 marts EA3007 fra Aarhus til København i nyt rødt DSB look

2017

-

DSB sælger enkelte IC2 togsæt til Astra Trans Carpatic i Rumænien

2017-DB 185 324-8 - folie "BODE"
2017-DB 185 401-7 - folie "Das ist grün"

2018

-

DB Cargo MZ1459 bliver malet verkehrsrot i Sverige

2018

-

DB-Cargo Scandinavia A/S og GreenCargo afbryder samarbejdet, da DB-Cargo den 14 marts køber 49% af aktierne efter 10 års delt ejerskab

2018-GreenCargo påbegynder kørsel i Danmark. Herunder godstog mellem Malmö og Kolding

2019

-

Nedlukning for kørsel med trailere januar - marts

2019

-

TXL generhverver deres sikkerhedscertificering for DK, men ingen kørsler med TXL materiel i 2019

2019

-

DSB MF51 bliver lakeret rød

2019

-

DB MZ1449 bliver malet verkehrsrot

2019

-

CFL mister licens til at køre i DK

2019-20

-

DB EG bliver helrøde. Alle spor efter GreenCargo samarbejde fjernes

2020

-

DSB sælger flere IC2 sæt til Rumænien

2020

-

TXL 185 407-4 kører en stamme bærevogne fra Padborg til Sverige, hvor de ombyttes med en tilsvarede stamme bærevogne som skal til Italien for revision.

2020

-

DSB litra EA3004 overgår til Danmarks Jernbanemuseum

2020

-

Dispensation for kørsel med op til 3 ME lokomotiver i følgende oprangering på Storstrømsbroen; ME – 3-4 vogne – ME – 3-4 vogne - ME

2020

-

DB kører spånpladetog med Contec lok, CFL lok og DB MZiv

2020

-

CFL generhverver deres licens til at køre i DK

2020

-

DSBM MZ1401 kører tur til Es inden revisionsdato udløber

2020

-

DSB indsætter litra EB i drift

2021

-

DSB påbegynder salg af litra ME

2021

-

Nedlukning for kørsel med trailere fra februar

2021-Første kongetog med EB - turen gik til Kolding

2021

-

Oplukning for kørsel af trailere fra juni

2021

-

DB MZ1457 bliver malet verkehrsrot

2021

-

Efter flere forsøg, kommer ER30 endelig i drift med rød folie

2021

-

Tankcontainertanktog til Esbjerg opstart august

2021

-

CFL kører MAERSK containertog fra Kina, fra Padborg til Taulov

2021

-

ER29 lakeret rød/sort

2021

-

DSB udrangerer resterende litra ME

2022

-

Snälltåget kører skitog med BR241 fra Hectorrail

2022

-

ER35 lakeret rød/sort

2022-DB-Cargo overtager godstogene mellem Malmö og Kolding fra GreenCargo
2022-ER18 lakeret rød/sort
2022-ER20 lakeret rød/sort
2022-DB-Cargo lejer TMe 1524 (folie Snedronningen), TMe1526 (folie De Vilde Svaner) og TMe 1533 (folie Den Lille Havfrue) af Re-Finance AB
2022-Contec-Rail lejer TMe 1530 af Re-Finance AB
2022-ER32 lakeret rød/sort
2022-DB 185 326-3 - folie "Climate Hero"
2022-DB 185 325-5 - folie "Backbone"